Concept

Het concept van deze marathon is dat solorijders en teams van twee of 4 rijders in drie verschillende etappes gezamenlijk een, voor het grootste deel onverharde, route volgen tussen de verschillende steden. Het is dus in 2016 mogelijk om ook als individuele rijder aan deze marathon deel te nemen. Er zijn maximaal 60 plaatsen voor de solorijders beschikbaar.  We hebben gekozen voor een concept met een groot saamhorigheidsgevoel zoals dat bij een 11-steden evenement hoort.

De start en finish zullen in de oude historische binnenstad van Dokkum zijn en zijn onderdeel van de festiviteiten rond de jaarlijkse Dokkumer Admiraliteitsdagen.

Na elke etappe is er een speciale racecamp ingericht waar de teams de nacht kunnen doorbrengen. Op deze racecamps heeft de organisatie voor elk team een tweepersoons tent opgezet. Het avondeten en het ontbijt wordt op vrijdagavond verzorgt in het prachtig gelegen Landgoed Glinstra State in een authentiek park te midden van de Friese Wouden. Zaterdag zijn we voor de vijfde opeenvolgende keer weer te gast op Camping 't Seleantsje in Molkwerum bij Johannes en zijn enthousiaste medewerkers.

afbeelding Concept

Vrijdag

De eerste etappe op vrijdagmiddag bestaat uit een korte rit in en om Dokkum om vervolgens via de Fryske Wâlden te eindigen in Burgum nabij Leeuwarden. De lengte van deze etappe is ca. 90 kilometer en is door zijn diversiteit aan ondergronden een ware killer voor de benen. Dit jaar gaan we terug naar een deel van de route zoals we deze in de editie 2012 verreden hebben. Na het startschot rijden we eerst een lus ten noorden van Dokkum en komen dan terecht in de bosrijke omgeving van Oudkerk. Vervolgens leiden kilometers lange zandpaden door bos en rietvelden, onverwachte vergeten wandelpaden door bospercelen, oude historische kerkepaden door de weilanden en de karakteristieke boomwallen van noordoost Friesland de deelnemers naar de finish in het centrum van Burgum.

Zaterdag

De zaterdagetappe van ca. 150 km is de koningsetappe en voert de teams via Sneek, IJlst en Sloten naar Stavoren. Beide tijdsblokken liggen in mooie bosrijke omgevingen die niet voor elkaar onder doen. De eerste 5 edities lag het hoogtepunt van deze etappe in het tijdsblok door de bossen van Gaasterland. Hier heeft oud topmountainbiker Jelmer Pietersma samen met zijn vader een geweldig parcours uitgezet door de bossen. Dit uitdagende parcours staat vol van mooie natuur en singletrails. Dit zal ook dit jaar zeker weer het geval zijn alleen vinden we in de ochtend een minstens zo mooi hoogtepunt in het oosten van Friesland.

afbeelding Concept

Zondag

De zondagetappe van ca. 130 km en zal de teams via de steden Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker en Leeuwarden uiteindelijk weer naar Dokkum brengen. Een deel van de aanpassing hebben we hierboven al verklapt. De andere aanpassing houden we geheim zodat de verrassing voor de oud deelnemers alleen maar groter is. Denk dan maar eens aan Bartlehiem, het bekende keerpunt van de schaats 11 Steden.

Teamsamenstelling

Voor dit evenement kan er als solorijder of met teams met 2- of 4-tallen worden ingeschreven. Van elk ingeschreven team zijn er altijd minimaal twee rijders op het parcours.

Solorijders

Een solorijder rijdt altijd alle etappes.

2-tallen

2-tallen rijden altijd alle etappes.

4-tallen estafette

Bij 4-tallen zijn er steeds minimaal 2 rijders die op het parcours rijden en de andere 2 teamleden rijden na de start door naar de eerste neutrale zone, waar zij het rijdende 2-tal opwachten. Na de binnenkomst van het rijdende 2-tal rijdt het volgende 2-tal verder. Dit mag hetzelfde 2-tal zijn, maar de 3e en/of 4e teamlid(die vanaf de start doorgereden zijn naar de eerste neutrale zone) mogen hier gewisseld worden. In beide gevallen heeft 1 of hebben beide rijders van de voorgaande 25-35 km rust en rijden dan door naar de volgende neutrale zone. Dit gaat zo verder tot de laatste en vierde neutrale zone. Vanaf hier moeten er in ieder geval 2 teamleden de laatste 40 km naar de finish rijden. De derde en/of vierde rijder mag(hoeft niet) hier wel de laatste 40 kilometer meerijden naar de finish.

Natuurlijk kan er met verschillende teams met 2 x 2 of 2 x 4 teamleden als aparte teams ingeschreven worden die dan gezamenlijk (op)fietsen. Je wordt echter in alle twee de gevallen gezien als aparte teams en er zijn van elk team altijd twee rijders op het parcours. Deze teams mogen onderling geen rijders met elkaar wisselen.

In het geval van een blessure of opgave binnen een team zal een 2-tal team onder voorwaarden als solorijder verder kunnen rijden en in een 4-tal team heb je in geval van blessure of opgave altijd een rijder die dan twee etappes achter elkaar moet gaan rijden.