Dynamische nieuwsbrief 2017

Laatste updated: 11.04.2017 (Plaatsing dynamische nieuwsbrief 2017)

DYNAMISCHE NIEUWSBRIEF MERIDA DUTCH CROSS COUNTRY 2017


Op deze pagina vind je alle benodigde informatie om op 17 juni goed voorbereid aan de start te komen zodat jou uitdaging over de lengte-as van Nederland na 24 uur fietsen ook een succesvolle zal zijn. Op dit moment hebben 47 solorijders, 17 tweetal- en 59 viertalteams zich ingeschreven voor de tweede editie van de Merida Dutch Cross Country. Al met al hebben we in juni dus dik 300 deelnemers aan de startlijn te staan.

Het op poten zetten van een dergelijk groot en complex evenement is een hele uitdaging en vraagt ongelooflijk veel tijd en energie. In onze ogen mag het eindresultaat er dan ook wezen en hebben we weer een mooie strakke 24-uurs uitdaging uitgewerkt en zijn we erg nieuwsgierig hoe jullie als deelnemers het straks gaan ervaren.
Nu we zo langzamerhand alle losse eindjes aan elkaar geknoopt hebben is het tijd om jullie alle informatie te geven zodat je straks ook precies weet wat je op 17 en 18 juni staat te wachten.

Deze pagina zal de komende tijd steeds geüpdate worden. Deze updates zullen duidelijk aangegeven worden. Mochten er toch nog vragen of onduidelijkheden zijn dan horen we dat natuurlijk graag. Je kunt ons altijd een mail sturen via info@mtb-xperience.nl.

Wij en alle vrijwilligers wensen jullie alvast veel succes en een onvergetelijke ervaring op 17 en 18 juni.

Dream Big, Pedal Hard!

MTB Xperience


ALGEMENE INFORMATIE

  • 24-uurs Mountainbike evenement over de lenge-as van Nederland.
  • 4 etappes van ca. 90-125 kilometer en 1 slotetappe van ca. 35 kilometer. Meer info volgt eind mei op de pagina "Parcours".
  • 4 verversingsposten halverwege de eerste 4 etappes.
  • 4 neutrale zones waar de tijd voor elk team een half uur stil staat. De verplichte rusttijden vallen buiten de toegestane 24 uur fietstijd.
  • Er zijn 3 categorieën: solorijders, 2-tallen en 4-tallen, al dan niet onderverdeeld in dames, mixed en/of heren.
  • Voertaal is Nederlands, tenzij er buitenlandse teams aanwezig zijn die de Nederlandse taal niet machtig zijn. In dat geval zal de voertaal Engels zijn.

Klassementen

  • Solorijders heren
  • Tweetallen mixed en heren
  • Viertallen mixed en heren

Solorijders

Een solorijder rijdt altijd alle etappes en heeft op de neutrale zones een verplichte rust van een half uur. Een solorijder heeft altijd verplicht een verzorger(s) mee die met eigen voertuig vanaf de start van verversingspost/neutrale zone naar verversingspost/neutrale zone rijdt.

2-tallen (estafette)

2-tallen rijden in principe alle etappes gezamenlijk, maar mogen ook in estafette vorm rijden. Ook 2-tal teams hebben op de neutrale zones een verplichte rust van een half uur. Eventueel kan er ook gekozen worden om op de verversingspost een extra wissel in te lassen indien het 2-tal team in estafette vorm rijdt. Indien een 2-tal team ervoor kiest om 1 of meerdere etappes in estafette vorm te rijden dan zullen ze in de uitslag nooit hoger kunnen eindigen dan een 2-tal team waarvan beide deelnemers wel alle etappes gezamenlijk hebben gereden. 
Wanneer er gekozen wordt voor een 2-tal estafette dan is er steeds 1 rijder op het parcours. Het andere teamlid rijdt dan met of zonder een eigen verzorger in de auto door naar de eerst volgende verversingspost/neutrale zone. Na de binnenkomst van het rijdende teamlid is er op de neutrale zone voor het gehele team een half uur verplichte rust en kan er daarna in een nieuwe samenstelling verder gereden worden. De nieuwe samenstelling mag met dezelfde rijder, de andere rijder of beide rijders zijn. In een estafette vorm heeft 1 van beide rijders dus de komende etappe rust en rijdt dan door naar de volgende verversingspost/neutrale zone. Dit gaat zo verder tot de laatste neutrale zone. Vanaf hier moet er in ieder geval 1 teamlid de laatste 32 km naar de finish rijden. De tweede rijder mag (hoeft niet)  wel de laatste 32 kilometer meerijden naar de finish. Kiest het team ervoor om tijdens 1 of meer etappes met beide teamleden te fietsen dan zal er een extra verzorger aanwezig moeten zijn om de volgauto naar de volgende verversingspost/neutrale zone te verplaatsen. 

4-tallen estafette

Bij 4-tallen zijn er steeds minimaal 2 rijders die op het parcours rijden en de andere 2 teamleden rijden na de start door naar de eerste verversingspost/neutrale zone, waar zij het rijdende 2-tal opwachten. Eventueel kan er ook hier gekozen worden om op de verversingspost een extra wissel in te lassen. Na de binnenkomst van het rijdende 2-tal is er op de eerste neutrale zone voor het gehele team een half uur verplichte rust en gaat daarna het volgende 2-tal verder. Dit mag hetzelfde 2-tal zijn, maar de 3e en/of 4e teamlid (die vanaf de start doorgereden zijn naar de eerste verversingspost/neutrale zone) mogen hier gewisseld worden. In beide gevallen heeft 1 of hebben beide rijders van de voorgaande etappe rust en rijden dan door naar de volgende neutrale zone/verversingspost. Dit gaat zo verder tot de laatste neutrale zone. Vanaf hier moeten er in ieder geval 2 teamleden de laatste 32 km naar de finish rijden. De derde en/of vierde rijder mag (hoeft niet) hier wel de laatste 32 kilometer meerijden naar de finish. In een 4-tal team moeten er altijd twee rijders over de finish komen.
Kiest het team ervoor om tijdens 1 of meer etappes met alle teamleden te fietsen dan zal er een extra verzorger aanwezig moeten zijn om de volgauto naar de volgende neutrale zone te verplaatsen. 

  • Natuurlijk kunnen 2- en 4-tal teams, die als aparte teams ingeschreven staan, gezamenlijk (op)fietsen. Je wordt echter in alle gevallen gezien als aparte teams en er zijn van elk team altijd de verplichte rijders op het parcours. Deze teams mogen onderling geen rijders met elkaar wisselen.
  • In het geval van een blessure of opgave binnen een team zal een 2-tal team als solorijder verder kunnen rijden en in een 4-tal team heb je in geval van blessure of opgave altijd een rijder die dan minimaal twee etappes achter elkaar moet gaan rijden.
  • Wanneer er bij een 4-tal team gekozen wordt om in een bepaalde etappe met meer dan twee rijders te rijden dan geldt; eenmaal met 3 of 4 personen gestart dan zal deze etappe ook in deze bezetting uitgereden moeten worden. Een etappe wel starten maar niet uitrijden betekend einde race voor deze rijder. Deze rijder kan dan op een later tijdstip niet meer ingezet worden om een volgende etappe te rijden.
  • Bij rijders die om welke reden dan ook niet officieel een etappe finishen zal de tijdsregistratiechip van het stuurbordje verwijderd worden en zullen dan niet meer in de einduitslag opgenomen worden.

DAGREGISTRATIE

Vorig jaar hebben we gekozen voor een start vanaf het noordelijkste puntje van Nederland, paal 7 op het eiland Schiermonnikoog. Deze mogelijkheid werd ons in het kader van 150 jaar badplaats Schiermonnikoog door Wagenborg Pasagiersdiensten aangeboden. Dit jaar hebben we gekozen voor een start in Pieterburen. Pieterburen is naast de Zeehondencrèche ook bekend als startplaats van het Pieterpad. Het Pieterpad (LAW 9) is de bekendste langeafstandswandelroute van Nederland. De route voert van Pieterburen nabij de Groningse Waddenkust naar de Sint-Pietersberg bij Maastricht en heeft een lengte van omstreeks 498 kilometer. Deze route voert in 26 etappes ook over de lengte-as van Nederland en passeert onderweg de meest mooie en uiteenlopende landschappen van Nederland. Wij zullen niet of nauwelijks gebruik maken van de route van het Pieterpad en vanaf Pieterburen een hele eigen weg gaan naar zuidelijkste puntje van Nederland.

We beseffen ons dat met de keuze voor Pieterburen de teams uit het zuiden van het land vroeg uit de veren moeten of er voor zullen kiezen om de nacht voor het evenement in de omgeving van Pieterburen te overnachten. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Na afloop van de Cross Country zijn deze teams snel weer thuis, terwijl de noordelijke teams nog een lange rit voor de boeg hebben of er voor kiezen om  na het evenement de nacht in Limburg te blijven overnachten.

Schema zaterdag 17 juni Pieterburen.

  • 08.30 - 10.45   Aanmelden met ID bewijs bij Hotel Waddenweelde, Hoofdstraat 84 in Pieterburen
  • 9.30 - 10.30   Uitgifte en uitleg huur GPS-en
  • 11.00 - 11.30   Centrale briefing Hotel Waddenweelde
  • 12.00 - 12:15   Start Merida Dutch Cross Country

Om eea overzichtelijk te houden vind je hieronder een kaart met nuttige plaatsmarkeringen.

Kaart Pieterburen

  • Locatie A: Aanmelden bij Hotel Waddenweelde, hoofdweg 84, Pieterburen. De organisatie zal hier vanaf 08.00 aanwezig zijn. Deelnemers hoeven zich hier alleen te melden met een ID bewijs en ontvangen hun wielershirt, polsbandje en stuurbordje met naam, teamnaam en tijdsregistratiechip.
  • Locatie A: Start Merida Dutch Cross Country
  • Locatie B: Bewaakte fietsestalling naast Hotel Waddenweelde.
  • Locatie C en D: Parkeermogelijkheid. Aan het parkeren zijn geen onkosten verbonden. Het is niet toegestaan om de auto's in de hoofdstraat te parkeren.  

BRIEFING

Tussen 11.00 en 11.30 zal er in hotel Waddenweelde een centrale briefing worden gegeven. Deze briefing staat in het teken de route, neutrale zones, tijdsregistratie en een aantal veiligheidsaspecten.


WIELERSHIRTS

Bij het inschrijfgeld zit een wielershirt inbegrepen. Het is niet verplicht om dit shirt te dragen. We zouden het wel erg op prijs stellen wanneer men de laatste etappe dit shirt zou dragen.

Binnenkort vind je hier het ontwerp van het MDCC 2017 wielershirt.


START

De start is gepland tusssen 12.00 en 12.15 en vindt plaats voor Hotel Waddenweelde. We starten dit jaar in startgroepen met een onderliggende tussentijd van 5 minuten. Eerst starten alle solorijders, daarna alle 2-tallen en als laatste de 4-tallen in twee startgroepen. De eerste kilometers van het parcours zullen uitgepijld en belint zijn, zodat iedereen in alle hectiek de juiste route blijft volgen. Gelijk na de start vertrekt de organisatie uit Pieterburen en kunnen de verzorgers en de niet rijders van het team zich verplaatsen naar de eerste verversingspost of neutrale zone.

Er zijn een aantal vragen binnengekomen of de rijders van een 3- of 4-tal team, die de eerste etappe niet meefietsen, ook bij de dagregistratie en de start aanwezig moeten zijn. Dit is niet verplicht, zolang je op de eerste etappe maar invulling aan de verplichte verzorger(s) kunt geven. Sommige teams hebben namelijk geen extra verzorgers in het team en in deze teams nemen de niet rijdende teamleden de taken van de verzorging op zich. Voor degene die zich niet melden bij de dagregistratie zal een aparte dagregistratie gehouden worden op de eerste neutrale zone in Echten. Alle teams krijgen hier nog een aparte mail over.
Voor de teams die een voertuig in Pieterburen willen achtergelaten is het goed om te weten dat de organisatie vanuit Vaals geen vervoer terug naar Pieterburen heeft geregeld.


PARCOURS

Op dit moment hebben we het parcours in hoofdlijnen te staan en gaan we de komende weken op pad om alle losse eindje aan elkaar te knopen. Het parcours zal tussen de 460 en 475 kilometer lang zijn en voor 70% een andere route volgen dan de route van vorig jaar. De start is nu niet meer in Lauwersoog maar in het oostelijker gelegen Pieterburen. Hierdoor zal de route vanaf Pieterburen tot aan Dwingeloo in zijn geheel anders zijn. Vanaf Dwingeloo volgen we de 2016 route tot net voorbij Ommen. Vanaf Ommen gaat het richting de IJsselbrug bij Zwolle en volgen over de Veluwe vele onverharde paden en wegen naar Apeldoorn. Na Apeldoorn volgen we ook weer een gehele nieuwe route tot aan de laatste neutrale zone in Schinveld. Vanaf Schinveld volgen we deels de oude route en hebben we deels nieuwe stukken in het parcours ingebouwd.

Na de eerste editie waren we blij verrast met het aanbod van een aantal enthousiastelingen om mee te denken met het ontwerp van de route voor deze editie. Veel credits gaan naar Bart Spierings uit Brabant. Vorig jaar was Bart als deelnemer al een enthousiast pleitbezorger om de route door Brabant te laten lopen. Ook dit jaar is hij weer als deelnemer van de partij, maar heeft hij ook gelijk voor ons een geweldige route door het Brabantse land gemaakt. Een route vanaf de Veluwe langs Deelen, Schaarsbergen, Ravenstein, Uden, Boekel, Gemert, Helmond naar Roermond met veel trails en onverharde paden. Ook in het noorden hebben we de hulp gekregen van een paar enthousiastelingen die voor ons op zoek zijn gegaan naar de mooiste paden. Anton Boerema en Klaas Beenes ook jullie komt alle eer toe.  

Tussen een eerste schets en de definitieve route zitten zeker minimaal een tiental varianten en diverse aanpassingen. Zoals we de route nu ingetekend hebben zijn wij ervan overtuigd dat iedereen die zich goed op dit evenement heeft voorbereid ook een reële kans heeft om binnen de 24 uur in Vaals te finishen. Dat het zwaar is, dat staat als een paal boven water, maar haalbaar is het zeker.
Het parcours zal op delen zwaar en lastig zijn, maar er zijn ook genoeg delen waar je goed aan je gemiddelde kunt werken. Het belangrijkste is dat je vanaf de start niet te snel van start gaat, maar veel beter op een veilig gemiddelde van 21-22 kilometer per uur weg gaat. Op de onverharde delen zal het gemiddelde dan waarschijnlijk wat inzakken, maar op de gemakkelijke verharde delen kun je dit dan juist weer goed maken. Het advies wat we zeker mee willen geven is om op de verharde delen niet het uiterste van jezelf te vragen. Dit zul je dan in het tweede deel van het parcours zeker moeten bekopen. De sleutel van het succes ligt in een behouden start en het verschil wordt pas in de laatste twee etappes gemaakt!!

Ca. twee weken voor de start zal er op de website ook de pagina "Parcours" beschikbaar komen en gaan we wat verder op het parcours in. Aangezien nog niet alle toestemmingen binnen zijn zal deze pagina pas omstreeks eind mei/begin juni beschikbaar zijn. Op de Nieuwspagina plaatsen we in de aanloop naar de start een aantal berichten met meer informatie over de verschillende etappes.


GPS

Iedereen heeft bij de inschrijving aan kunnen geven of ze gebruik willen maken van maximaal 1 huur GPS van de organisatie. Voor degene die gebruik maken van een huur GPS is er bij de dagregistratie in Pieterburen tijd ingepland voor de uitleg over de werking van de door ons beschikbaar gestelde Garmin Etrex 10 apparaten. 
De route zal door ons op deze huur GPS ingeladen worden. De werking van deze GPS is uiterst simpel en doeltreffend. We gebruiken deze GPS-en al 5 jaar met de 11 Steden MTB Marathon en dat bevalt ons goed. We leveren de GPS-en incl. 4 AA batterijen, ti-wraps en stuurhouder. Het is altijd verstandig om zelf nog een aantal extra reserve batterijen mee te nemen. Met name in de nachtelijke uurtjes neemt de verlichting toch best wel wat stroom.
De teams die gekozen hebben om met een eigen GPS te rijden, die krijgen in de week voor de start de GPX files via de mail toegestuurd. We doen dit zo laat aangezien we willen voorkomen dat men op voorhand het parcours al gaat verkennen. Daarnaast hebben we in sommige gebieden een eenmalige toestemming en kunnen we het niet gebruiken dat deelnemers zich vooraf al in deze gebieden gaan begeven. Op de neutrale zones is er geen mogelijkheid om eigen GPS-en met interne batterij op te laden. Tegenwoordig kun je al voor een paar Euro een externe Powerbank kopen die je gemakkelijk aan het stuur of stuurpen kunt tapen.


VERLICHTING

Alle deelnemers zullen een deel van de route in het donker af moeten leggen. Op 17 juni gaat de zon omstreeks 22.00 onder en komt op 18 juni omstreeks 05.20 weer op. Wanneer je wat rekening houdt met de schemering, dan zal het maximaal ca. 5,5 tot 6 uur donker zijn. De meeste deelnemers zullen het laatste deel van de tweede etappe en een groot deel van de derde etappe in duisternis fietsen. Hier tussenin bevindt zich de neutrale zone van Apeldoorn waar je eventueel nieuwe verlichting/batterijen op je fiets kunt zetten. We adviseren jullie wel om tijdens de tweede en derde etappe sowieso een extra hoofdlampje mee te nemen voor het geval jou verlichting het plotseling begeeft. Op de neutrale zone in Apeldoorn hebben we geen mogelijkheid om verlichting op te laden. Solorijders en 2-tallen die niet in estafette vorm rijden zullen goed moeten kijken naar hun verlichtingsplan aangezien zij de maximale tijd door duisternis moeten fietsen. Een extra setje verlichting op de neutrale zone in Apeldoorn is voor hun dan ook geen overbodige luxe.


NEUTRALE ZONES

De eerste 4 etappes eindigen telkens op een neutrale zone. Op deze neutrale zone staat voor iedereen verplicht de tijd een half uur stil. Tussen 30 en 35 minuten na aankomst kan het team weer starten en alleen dan zal de netto fietstijd geregistreerd worden. Te vroeg starten geeft een straftijd van twee keer de tijd dat je te vroeg gestart bent. Een solorijder of team dat op enige neutrale zone te vroeg gestart is  komt niet meer in aanmerking voor een klassering bij de top 10 van hun klassement. Na 35 minuten zal de tijd automatisch weer gaan lopen en loop je dus kostbare fietstijd mis. Op elke neutrale zone is door de organisatie voorzien in een warme maaltijd voor de deelnemers. Bij de dagregistratie krijg je hiervoor per persoon 5 maaltijdmuntjes. Vrijwilligers kunnen tegen vergoeding ook een warme maaltijd verkrijgen.

Tijdstabel en adressen neutrale zones

Alle adressen en verwachte aankomsttijden van de snelste en langzaamste teams zijn in de eerste week van juni beschikbaar in een tijdstabel. Deze wordt met de laatste nieuwsbrief op vrijdag 9 juni meegestuurd. In deze tijdstabel staan alle adressen en aanvullende informatie over de neutrale zones, verversingsposten en POI's

Maaltijden neutrale zones

Voor alle deelnemers wordt er op de neutrale zones voor een gratis maaltijd gezorgd. In Echten een Italiaans buffet, in Apeldoorn een stamppotbuffet, in Brabant een ontbijtbuffet en in Schinveld een Oosters buffet.

Tijdsregistratie

Mylaps verzorgt op alle neutrale zones en op de finishlocatie de tijdswaarneming voor de teams. Alle deelnemers ontvangen bij de dagregistratie een speciaal ontworpen stuurbordje met eigen naam, teamnaam en tijdsregistratiechip. Op elke neutrale zone fietsen de deelnemers bij binnenkomst over een tijdwaarnemingsmat zodat de eindtijd van de voorgaande etappe wordt geregistreerd. Na een verplichte rusttijd van een half uur hebben de rijders voor de volgende etappe de mogelijkheid om tussen minuut 30 en 35 na binnenkomst te starten zodat de netto fietstijden worden geregistreerd. Starten de deelnemers te vroeg dan krijgt het team automatisch een straftijd van twee keer de tijd dat het team te vroeg is gestart. Vanaf 35 minuten na binnenkomst op de neutrale zone gaat de tijd automatisch weer lopen en zal de tijd dat het team over de uitgaande tijdwaarnemingsmat passeert niet meer geregistreerd worden. Het team kan er dus voor kiezen om een langere pauze te houden, maar dat zal dan ten koste gaan van de netto fietstijd van 24 uur.

  • Het op tijd melden bij de start van de volgende etappe is eigen verantwoordelijkheid. Op elke neutrale zone bevindt zich een wedstrijdklok zodat je bij binnenkomst precies weet wanneer het team weer mag/moet starten. Bij elke tijdsregistratie zal er gecontroleerd worden of de naam op het polsbandje ook overeenkomt met de naam op het stuurbordje.
  • Het systeem registreert automatisch wanneer binnen een team andere rijder(s) de volgende etappe rijden. Het team hoeft dit niet zelf aan te geven.
  • Op elke neutrale zone is er personeel van Mylaps aanwezig. Bij problemen met of vragen over de tijdswaarneming kunnen de deelnemers hier terecht.
  • Zodra een teamlid opgeeft of een etappe niet volbrengt zal dit teamlid ook uit de tijdsregistratie gehaald worden en zal de chip van het stuurbordje verwijderd worden. Het teamlid mag dan op een later moment, buiten de ranking om, nog wel met de rijdende teamleden meerijden.
  • Tijdens elke etappe zal er een geheime tijdswaarneming zijn zodat we kunnen controleren of degene die die bewuste etappe gestart zijn ook daadwerkelijk de geheime tijdswaarneeming passeren. Daarnaast kunnen we met deze extra tijdswaarnemingen splittijden opnemen zodat we kunnen controleren of er vals wordt gespeeld door bijvoorbeeld een deel met de auto af te leggen.
  • Tijdens de briefing in Hotel Waddenweelde zal er nog worden ingegaan op de tijdswaarneming.

Stuurbordje

Bij de uitgifte van het stuurbordje ontvang je 4 speciale ti-wraps waarmee je het stuurbordje op je fiets kunt monteren. Op deze manier is het dus niet mogelijk om het stuurbordje te wisselen van fiets of rijder. Mocht een rijder op de neutrale zone van fiets willen wisselen dan kunnen zij het stuurbordje alleen op de neutrale zone door de organisatie laten omzetten. Voor dit wisselen zijn speciale ti-wraps nodig die alleen de organisatie heeft. Bij elke start van een volgende etappe zal er gecontroleerd worden of de stuurbordjes van de rijders ook met deze speciale ti-wraps aan de fiets bevestigd zijn.

Verversingsposten op de neutrale zones

De organisatie verzorgt naast de warme maaltijden geen verdere verversingsposten op de neutrale zones. Op elke neutrale zone is wel voldoende leidingwater aanwezig en kan er tegen vergoeding bij de plaatselijke horecaondernemer eventuele versnaperingen, warme hap of frisdrank gekocht worden.

Omkleed- en douchemogelijkheden

Op alle neutrale zones zijn geen mogelijkheden om te douchen of om te kleden. Deze voorzieningen zijn voorbehouden aan de organisatie en de Medische hulpverlening in geval van calamiteiten. In Vaals is er wel voorzien in douche- en omkleedgelegenheid.

Wedstrijdleiding

Op elke neutrale zone is een speciale plek ingericht voor het wedstrijdsecretariaat. Deelnemers en verzorgers kunnen hier terecht voor vragen, onduidelijkheden, protesten en extra ti-wraps. 

Reparatietent

Op elke neutrale zone is een eenvoudige reparatiestand aanwezig waar deelnemers met problemen naar hun fiets kunnen laten kijken. Hier zijn ook tegen een redelijke vergoeding nieuwe binnen- en buitenbanden te verkrijgen. We gaan ervan uit dat elke deelnemer met een goed onderhouden fiets aan de start zal komen. We zullen bij defecten proberen om binnen onze mogelijkheden dit op te lossen. Het is de verantwoordelijkheid van de rijders om zelf voor extra reserve onderdelen te zorgen. Het is voor ons niet te doen om voor elke type fiets bijvoorbeeld een breakpad of remblokjes op voorraad te hebben. Je hebt je ingeschreven voor een uitdagend evenement en hier veel trainingsarbeid in gestoken. Het zou zonde zijn wanneer deze uitdaging voor jou eindigt door domme materiaalpech.

Parkeergelegenheid op de neutrale zones

Op alle neutrale zones is er voor de begeleidende auto's voldoende gratis parkeergelegenheid aanwezig. Elk team ontvangt nog een mail waarin aangegeven kan worden met hoeveel auto's het team komt. Voor elk voertuig ligt dan bij de dagregistratie een parkeerkaart klaar zodat wij op de neutrale zones zicht hebben welke voertuigen bij het team horen. Bij aankomst op een neutrale zone krijgt het voertuig een plaats aangewezen waar ze kunnen parkeren. Op de neutrale zones zijn geen 220V aansluitingen aanwezig.

Deadlines

Op de neutrale zone in Apeldoorn (einde etappe 2) en op de neutrale zone in Schinveld (einde etappe 4) gelden deadlines. Deze deadlines zijn gebaseerd op het gemiddelde van 18.6 kilometer per uur vanaf de start. De exacte tijden van deze deadlines worden in een latere update bekend gemaakt. 
Kom je na het verstrijken van de deadline in Apeldoorn aan, dan vervalt etappe 3 voor het team en kan het team vanaf de neutrale zone bij Well voorlopig unranked verder fietsen. Een dergelijk unranked team kan bij de derde neutrale zone pas met de vierde etappe starten wanneer de eerste 25 teams deze neutrale zone verlaten hebben. Na afloop krijgt het team dan de tijd van het langzaamste team van de derde etappe plus een half uur straftijd en zal dan weer als ranked team in de einduitslag opgenomen worden.
Het niet halen van de deadline in Schinveld betekend dat het team een verplichte verkorte route naar Vaals moet volgen. Na afloop krijgt het team de tijd van het langzaamste team van de vijfde etappe plus een half uur straftijd en zal dan na afloop weer als ranked team in de einduitslag opgenomen worden. Met deze opzet bieden we iedereen de kans om ook in Vaals te finishen. Wanneer je dus eenmaal met de derde etappe bent gestart dan kun je ook gewoon in Vaals finishen. Al is de deadline in Vaals stipt 17.00, iedereen krijgt de mogelijkheid om te finishen.


VERVERSINGSPOSTEN

Bij de eerste 4 etappes staat er op ongeveer elk 50-60 kilometerpunt een verversingspost. Deze verversingsposten bestaan uit vers water, sportdrank, bananen, appels, sinaasappels, sportkoeken, zoetigheid en hartige hapjes. Op deze posten krijgen de solorijders en de teams een bonustijd van een half uur. Het is niet verplicht om deze bonustijd in zijn geheel te gebruiken voor de verversingspsot. Men mag ook bijvoorbeeld na 5 minuten verversing doorrijden. De overgebleven 25 minuten zijn dan extra fietsbonustijd bovenop de 24 uur. Het is toegestaan dat de verzorgers van het team op deze posten hun team van extra verzorging voorzien. In tegenstelling tot vorig jaar is het dit jaar wel toegestaan om als 2- en 4-tal estafette op de verversingsposten van teamsamenstelling te wisslen. De organistatie verzorgt naast de verversingspost geen verdere facaliteiten op deze locaties. Teams die op de vereversingspost van teamsamenstelling gaan wisselen zijn verplicht dit bij de organisatie aldaar aan te geven.


EHBO

Tijdens het gehele evenement hebben we de medische ondersteuning van Dienst Medische Hulpverlening Nederland. DMH zal zich met twee teams van verversingspost naar verversingspost of van neutrale zone naar neutrale zone verplaatsen. De Dienst Medische Hulpverlening kan ten alle tijden contact opnemen met de meldkamers om spoedeisende hulp in te schakelen. 
Tijdens de briefing in hotel Waddenweelde zal er ook nog stil worden gestaan bij het veiligheidsaspect tijdens de Merida Dutch Cross Country en hoe te handelen bij calamiteiten.


EVENT APP

Samen met Mylaps hebben we voor dit evenement een Event App laten maken. Deze app is begin juni beschikbaar in de de App- en Playstore en gratis te downloaden, ook voor familieleden, vrienden, kennissen en supporters. Deze app heeft een aantal leuke mogelijkheden;

  • Op de app vind je de complete route en kun je, naast de GPS, ook de route op je smartphone volgen. Hierbij moet je wel de GPS van je telefoon aanzetten. Een extra Powerbank is dus zeker het overwegen waard.
  • In de app vinden de verzorgers ook alle adressen van de verversingsposten, neutrale zones en de finish. Ook de verwachte snelste en langzaamste tijden zijn in de app terug te vinden.
  • We kunnen via deze app naar alle deelnemers en volgers pushberichten sturen.
  • Deze app kan gekoppeld worden aan jou facebookpagina zodat jou vrienden precies weten wanneer je op een neutrale zone aankomt of vertrekt.
  • Wij plaatsen als organisatie steeds nieuwsitems in deze app zodat volgers op de hoogte blijven wat er zoal speelt tijdens het evenement.
  • Zodra je een tijdsregistratiemat passeert komt jou (tussentijdse) klassering in de app te staan en wordt eventueel ook gelijk op jou facebookpagina geplaatst.
  • Op basis van jou voorgaand gemiddelde berekend de app automatisch jou verwachte eindtijd in Vaals. Op deze manier weten de verzorgers en supporters hoe laat jij ongeveer gaat finishen.

GEHEIME POSTEN

Tijdens alle etappes zijn er een aantal geheime posten ingepland. Deze kunnen wel of niet zichtbaar zijn. Tevens is er in elke etappe een geheime tijdswaarneming zodat we hier splittijden kunnen opnemen. We willen voorkomen dat deelnemers delen van het parcours over gaan slaan. Al is de route van Pieterburen naar Vaals vrij lineair, er zijn toch altijd wel mogelijkheden om zware stukken te omzeilen wanneer je bekend bent met de omgeving. Daarnaast zullen de GPS-en van het top 10 klassement van elke categorie na afloop gecontroleerd worden. Elk team is namelijk verplicht om de tracklogfunctie op zijn of haar GPS aan te zetten. Bij de GPS-en van de organisatie zal deze standaard al geactiveerd zijn.


ETAPPE 5

Met laatste etappe van 32 kilometer van Schinveld naar Vaals heb je als 3- of 4-tal team de mogelijkheid om ook met het gehele team te finishen. Met deze relatieve korte laatste etappe krijgen 2- en 4-tal teams de mogelijkheid om ook met het gehele team de finish te passeren. Het zou een beetje sneu zijn wanneer je etappe 2 en 4 rijdt en niet meer over de finish kunt rijden. Per slot van rekening doet iedereen het daarvoor. Voor teams waar de niet-rijders de verzorging op zich nemen zal de organisatie voor vervoer van Vaals terug naar Schinveld regelen aangezien hun voertuig achter zal blijven in Schinveld. We adviseren deze teams echter wel om te kijken of ze hier zelf een oplossing voor kunnen vinden. Het laatste waar je op zit te wachten is om na de finish nog terug gebracht te worden naar jou voertuig om pas daarna in Vaals onder de douche te kunnen stappen. 


FINISHLOCATIE VAALS

24 uren op de mountainbike kunnen lang duren en waarschijnlijk zul je onderweg vaak uit pure vermoeidheid en pijn maar kwalijk meer helder kunnen denken en schakelt je bewustzijn op dat moment op stand-by en gaat je lichaam een tijdje op de noodaggregaat lopen. Maar voordat je het weet rij je na 20 uren mountainbiken in een flow over de trails van zuid Limburg, ver over je limiet, tussen hemel en aarde. De adrenaline houdt je alert en hebt maar 1 doel, de finish in Vaals!! Deze finish speelt al sinds de start in Pieterburen door je hoofd en deze gedachte is de afgelopen 20 uur steeds jou reisgezelschap geweest. Als je na 475 kilometer dan eindelijk in Vaals uit je lijden verlost wordt, dan ben je er waarschijnlijk helemaal klaar mee en wil je dit nooit meer meemaken. Totdat het gevoel van de overwinning op jezelf je meester gaat maken en je beseft dat je binnen 24 uur over de lengte-as van Nederland bent gefietst! 

We zijn benieuwd hoe iedereen deze 24-uurs uitdaging zal ervaren. Heeft elke lijdensweg een einde of is het juist dat elke uitdaging zijn bekroning heeft? In ieder geval hopen we oprecht dat we alle deelnemers na 24 uur ook op de finish in Vaals kunnen feliciteren met hun uitzonderlijke prestatie. Op de finish ontvangt iedere deelnemer die binnen de deadline van 17.00 is gefinisht een finishertrofee en is er na afloop tijd voor iedereen een heerlijke douche en een mooi afsluitend programma in de Wilhelminatoren op de Vaalserberg.

Om eea overzichtelijk te houden vind je hieronder een kaart met nuttige plaatsmarkeringen.

Kaart finishlocatie Vaals

  • Locatie A: finish MDCC op de Vaalserberg bij Wilhelminatoren, Viergrenzenweg 230, Vaals
  • Locatie B: parkeren voortuigen deelnemers
  • Locatie C: douche gelegenheid deelnemers en fietsafspuitplaats
  • Locatie D: afsluitende BBQ en prijsuitreiking Wilhelminatoren
  • Locatie E: mogelijkheid om de auto te parkeren. De kosten zijn €. 2,00 per voertuig en zitten niet bij het inschrijfgeld inbegrepen.


PRIJSUITRIJKING

Voor 90% van de deelnemers geldt dat meedoen en het uitrijden belangrijker is dan zo snel mogelijk over de finish te komen. Officieel is de Merida Dutch Cross Country een toertocht met tijdregistratie. Wel zal de top 3 per categorie een prijs ontvangen voor hun prestatie.
Volgens onze inschatting zal tussen het snelste en langzaamste team in Vaals al snel 8-9 uren tijdsverschil zitten. We zullen daarom doorlopend de deelnemers per klassement eren met een prijsuitreiking. Zodra de nummer 3 van een bepaald klassement is gefinisht, zal binnen een uur deze top 3 in de Wilhelminatoren geëerd worden.


VERZORGERS

Elk team heeft voor de begeleiding verplicht 1 of meerdere verzorgers en een teamvoertuig bij zich. Eventueel kan de niet rijdende deelnemer(s) van een 2- of 4-tal team deze verzorging ook op zich nemen. Naar onze mening niet een optimale situatie omdat er dan met het verplaatsen naar de volgende verversingspost/neutrale zone en de daarop volgende voorbereidingen veel kostbare rusttijd verloren gaat. Daarnaast moet je ook rekening houden dat je na 1 of 2 etappes van ca. 90-125 kilometer niet meer de friste bent wanneer je achter het stuur kruipt om naar de volgende verversingspost/neutrale zone te rijden. Het is in onze ogen geen onverstandig keuze om ook bij een 2- en 4-tal teams een extra verzorger mee te nemen die niet als rijder ingezet hoeft te worden.

Elk team ontvangt tijdens de dagregistratie een tijdstabel met alle adressen van alle neutrale zones en verversingsposten. Daarop vooruitlopend willen we alvast wat zaken meegeven aan de verzorgers;

  • De verzorgers mogen hun team assisteren op de verzorgingsposten die zich steeds halverwege een etappe bevinden.
  • In geval van pech of opgave zal het verzorgingsteam dit zelf met de rijders moeten oplossen. De organisatie zal buiten calamiteiten en ongevallen op de route geen assistentie verlenen aan de rijders. 
  • Zorg ervoor dat je alles klaar hebt te staan op de neutrale zone. Met name bij solorijders en 2-tallen hebben de rijders weinig tijd om zelf zaken te regelen.
  • Zorg ervoor dat je vooraf weet waar de maaltijden uitgeserveerd worden zodat je daar bij aankomst van de rijders geen onnodige tijd mee verliest.
  • De solorijders en de 2-tallen die alle etappes gezamenlijk fietsen zullen na de pauze op de verversingspost/neutrale zone gelijk door moeten voor de volgende etappe. Neem deze rijders zoveel mogelijk werk uit handen zoals het vervangen van batterijen, het aanvullen van de rugzak, vullen van bidons, aanvullen van repen, gelletjes, koeken, het klaarleggen van schone kleding etc. Dit scheelt veel stress bij de rijders die na de pauze gelijk weer door moeten. Maak vooraf een gezamenlijke planning dat scheelt veel ergenis en harde woorden!
  • Er is alleen voor de deelnemers voorzien in een gratis maaltijd op de neutrale zones en de finishlocatie. Het team kan vooraf wel extra maaltijden bestellen voor de verzorgers. Binnenkort volgt hier meer informatie over.

VRIJWILLIGERS MERIDA DUTCH CROSS COUNTRY

Al sinds een aantal jaren hebben we de beschikking over een groep geweldige vrijwilligers die ons bijstaan bij de verschillende evenementen die we het jaar door organiseren. Ook bij de Merida Dutch Cross Country mogen we weer rekenen op de hulp van dik 70 vrijwilligers. Zij zijn allemaal minstens zo enthousiast en gedreven als de deelnemers en zullen ook 26 uur hard aan het werk zijn om er een grandioos en veilig evenement van te maken. Vergeet niet dat ook zij een grote en lange uitdaging aangaan en alles in het werk stellen om jullie een geweldig evenement te bezorgen! Zonder de inzet van vrijwilligers geen evenement!