Laatste updated: 26.08.2016
DYNAMISCHE NIEUWSBRIEF 11 Steden MTB marathon 2016
Op deze pagina vind je alle benodigde informatie om van 2-4 september goed voorbereid aan de start te komen, zodat jou uitdaging langs de Friese 11 Steden na 3 dagen fietsen ook een succesvolle zal zijn. Op dit moment hebben 60 solorijders, 100 tweetal- en 5 viertalteams zich ingeschreven voor deze vijfde editie van de 11 Steden MTB marathon. Al met al hebben we dus op 2 september 280 deelnemers in Dokkum aan de startlijn te staan.
Al is het dit jaar ons lustrum, het op poten zetten van een dergelijk groot en complex evenement is steeds weer een hele uitdaging en vraagt ongelooflijk veel tijd en energie. Maar in onze ogen mag het eindresultaat er dan ook wezen en hebben we een mooie strakke uitdaging langs de 11 Steden uitgewerkt en zijn we erg nieuwsgierig hoe jullie als deelnemers het straks gaan ervaren.
Nu we zo langzamerhand alle losse eindjes aan elkaar geknoopt hebben is het tijd om jullie alle informatie te geven zodat je straks ook precies weet wat je in het eerste weekend van september staat te wachten.
Wanneer deze pagina de komende week nog geüpdate wordt, dan zullen deze updates duidelijk aangegeven worden. Mochten er toch nog vragen of onduidelijkheden zijn dan horen we dat natuurlijk graag. Je kunt ons altijd een mail sturen via info@mtb-xperience.nl.
Vanaf 27 augustus is alle informatie in deze nieuwsbrief leidend!
Wij en alle vrijwilligers wensen jullie alvast veel succes en een onvergetelijke ervaring van 2, 3 en 4 september.
Dream Big, Pedal Hard!
MTB Xperience
ALGEMENE INFORMATIE
- 3-daags mountainbike evenement langs de 11 Friese steden.
- 3 dagetappes van respectievelijk ca. 70, 180 en 140 km kilometer.
- 2 basecamps waar de organisatie de slaapgelegenheid, diner en ontbijt verzorgt.
- Er zijn drie categorieën: Solorijders, 2-tallen en 4-tallen, al dan niet onderverdeeld in dames, mixed en/of heren.
- Voertaal is Nederlands, tenzij er buitenlandse teams aanwezig zijn die de Nederlandse taal niet machtig zijn. In dat geval zal de voertaal Engels zijn.
Categorieën
- Solorijders heren
- Tweetallen dames, mixed en heren
- Viertallen heren
Solorijders
Een solorijder rijdt altijd alle etappes.
2-tallen
2-tallen rijden altijd alle etappes.
4-tallen estafette
Bij 4-tallen zijn er steeds minimaal 2 rijders die op het parcours rijden en de andere 2 teamleden rijden na de start door naar de eerste neutrale zone, waar zij het rijdende 2-tal opwachten. Na de binnenkomst van het rijdende 2-tal rijdt het volgende 2-tal verder. Dit mag hetzelfde 2-tal zijn, maar de 3e en/of 4e teamlid (die vanaf de start doorgereden zijn naar de eerste neutrale zone) mogen hier gewisseld worden. In beide gevallen heeft 1 of hebben beide rijders van de voorgaande 25-35 km rust en rijden dan door naar de volgende neutrale zone. Dit gaat zo verder tot de laatste neutrale zone. Vanaf hier moeten er in ieder geval 2 teamleden de laatste 40 km naar de finish rijden. De derde en/of vierde rijder mag (hoeft niet) hier wel de laatste 40 kilometer meerijden naar de finish.
Natuurlijk kan er met verschillende teams met 2 x 2 of 2 x 4 teamleden als aparte teams ingeschreven worden die dan gezamenlijk (op)fietsen. Je wordt echter in alle twee de gevallen gezien als aparte teams en er zijn van elk team altijd twee rijders op het parcours. Deze teams mogen onderling geen rijders met elkaar wisselen.
In het geval van een blessure of opgave binnen een team zal een 2-tal team onder voorwaarden als solorijder verder kunnen rijden en in een 4-tal team heb je in geval van blessure of opgave altijd een rijder die dan twee etappes achter elkaar moet gaan rijden.
DAGREGISTRATIE
Een de laatste puzzelstukjes was de locatie van de daginschrijving. In tegenstelling tot de afgelopen 4 edities, en wat we eerder hebben aangegeven, zal dit jaar de dagregistratie niet in de Bonifatius kapel zijn maar bij Restaurant De IJsherberg in het centrum van Dokkum.
Restaurant "De IJsherberg" is gevestigd in de monumentale 'IJsherberg' aan de rand van de bolwerken van de vestingstad Dokkum. Doordat vele authentieke elementen bewaard zijn gebleven heerst hier altijd een gezellige en bijzondere sfeer. Wij vinden het een hele eer om onze dagregistratie op deze bijzondere locatie te mogen verzorgen. Deelnemers zijn voor of na de registratie van harte welkom voor een vers gemalen kopje koffie, gebak of een lunch zodat je goed van start gaat met de eerste etappe. De briefing en officiële start zijn uiteraard nog steeds in de Bonifatius kapel.
09.00-11.30 Registratie, controle en uitreiking diverse items. De deelnemers moeten zich als team aanmelden. Tijdens deze registratie zullen een aantal zaken afgehandeld worden:
- Controle of de inschrijving en handtekening overeenkomt met de namen op de ID papieren van de deelnemers
- Controle op aanwezigheid zorgpas, regenjas en reddingsdeken
- Ontvangst van raceshirts, 2 polsbandjes, evt. goodies, stuurbordje, stempelkaart, voorgeprogrammeerde Garmin GPS(indien besteld), stuurhouder tbv huur GPS, 4 AA batterijen tbv de huur GPS, diverse Ti-raps.
- Teams die na 11.30 uur in de Bonifatius kapel arriveren verliezen het startrecht en zullen niet kunnen starten aan dit evenement.
12.00-12.30 Racebriefing in Bonifatius kapel.
13.00 Start 11 Steden MTB Xperience.
Kaart dagregistratie Dokkum
- Locatie A: aanmelden bij restaurant de IJsherberg, Harddraversdijk 1, Dokkum. De organisatie zal hier vanaf 09.30 tot uiterlijk 11.30 aanwezig zijn
- Locatie B: parkeren en inleveren bagage
- Locatie C: route daginschrijving/parkeren naar Bonifatius kapel
- Locatie D: centrale briefing en officiële start 11 Steden MTB marathon, Bronlaan 1, Dokkum
BRIEFING
De daginschrijving bij de IJsherberg sluit om 11.30 en de organisatie zal zich dan verplaatsen naar de Bonifatius kapel aan de Bronlaan 1, net buiten het centrum van Dokkum. We verwachten alle deelnemers om 12.00 startklaar in de kapel. Het is NIET meer mogelijk om je in de kapel te registreren. De centrale briefing zal ca. 12.30 zijn afgelopen. Na de briefing is er geen mogelijkheid meer om je om te kleden of andere zaken te regelen. Zorg er dus voor dat je tussen 11.30 en 12.00 startklaar bij de kapel aankomt!
WIELERSHIRTS
Bij het inschrijfgeld zit een wielershirt inbegrepen. Het is niet verplicht om dit shirt te dragen. We zouden het wel erg op prijs stellen wanneer men met de laatste etappe dit shirt zou dragen. Het definitieve design is binnenkort beschikbaar en een voorbeeld zal op deze pagina geplaatst worden.
START
Om 13.00 starten we met de eerste etappe. Om het hele peloton op een veilige en verantwoorde manier Dokkum uit te loodsen zijn de eerste paar kilometer geneutraliseerd. Twee voorfietsers van de organisatie zullen net na de stadsgrens de etappe vrij geven.
PARCOURS
In tegenstelling tot de eerder genoemde 380 kilometer zal de totale lengte van het parcours ca. 10 kilometer langer zijn. We hebben niet altijd zicht op wat er op het parcours aan wegwerkzaamheden gebeurt. Bij de laatste verkenning van de afgelopen week bleek er een brug uit het parcours te zijn gehaald. Hierdoor hebben we in dit deel een flinke omweg moeten inbouwen. Voor ons staat voorop dat een parcours moet zijn dat ook haalbaar is. De extra kilometers zullen dan ook netto sneller te fietsen zijn dan wanneer we de originele route hadden kunnen volgen. Het kost elk jaar veel tijd en energie om de route in elkaar te puzzelen. Nu konden we het ons natuurlijk makkelijk maken en de route van vorig jaar weer van de plank te halen en deze in te zetten. Nu het voorlopig de laatste editie is hebben de parcoursbouwers alle etappes flink onder handen genomen en toch weer iets leuks uit de hoge hoed getoverd. Zo kon het dus gebeuren dat we tijdens een voorverkenning plotseling een gastoptreden hadden bij het Iepenloft Spul in het nieuwe Aquaduct bij Burgum. Wat we daar deden? Zaterdagochtend ga je het beleven.
Om je een beeld te geven wat er zoal bij komt kijken is het misschien wel interessant om te weten dat we dit jaar bij 15 gemeentes, de provincie, Staatsbosbeheer en It Fryske Gea vergunning hebben aangevraagd. Daarnaast hebben we de toestemming van meer dan 200 landeigenaren en moesten we in overleg met twee bouwcombinaties, drie wegenbouwers, 6 restaurants, twee veerpontjes, een festival, een openlucht theatervoorstelling, een mountainbikestichting en een menpaarden concours.
Een ander detail is dat we pas zondag Leeuwarden aan gaan doen ipv zaterdag. Waarom? Iets met Opsterland, mountainbikeroute Beetsterzwaag en een pontje over de uitlopers van het Sneeker Meer.
Zoals we de route nu ingetekend hebben zijn wij ervan overtuigd dat iedereen die zich goed op dit evenement heeft voorbereid ook een reële kans heeft om na drie dagen in Dokkum te finishen. Dat het zwaar is, dat staat als een paal boven water, maar haalbaar is het zeker.
Het parcours zal op delen zwaar en lastig zijn, maar er zijn ook genoeg delen waar je goed aan je gemiddelde kunt werken. Het belangrijkste is dat je vanaf de start niet te snel van start gaat, maar bijvoorbeeld op een veilig gemiddelde van 18-20 km per uur weg gaat. Op de onverharde delen zal het gemiddelde dan waarschijnlijk wat inzakken, maar op de gemakkelijke verharde delen kun je dit dan juist weer goed maken. Het advies wat we zeker mee willen geven is om op de verharde delen niet het uiterste van jezelf te vragen. Dit zul je dan later zeker moeten bekopen. De sleutel van het succes ligt in een behouden start en het verschil wordt pas in de laatste etappe gemaakt!!
Binnenkort zal er op de 11 Steden pagina ook de pagina Parcours beschikbaar komen waar we verder op het parcours ingaan.
GPS
Iedereen heeft bij de inschrijving aan kunnen geven of ze gebruik willen maken van maximaal 1 GPS van de organisatie.
Wij maken gebruik van een Garmin Etrex 10 GPS. De route zal door ons op de GPS ingeladen worden. De werking van deze GPS is uiterst simpel en doeltreffend. We gebruiken deze GPS-en al 4 jaar met de 11 Steden en dat bevalt ons goed. De GPS uitgifte zal tijdens de dagregistratie plaatsvinden en is er tijd voor uitleg ingepland. We leveren de GPS-en incl. 4 AA batterijen, Ti-raps en stuurhouder. Het is altijd verstandig om zelf nog een aantal extra reserve batterijen mee te nemen.
Alle deelnemers krijgen op dinsdag 30 augustus de GPX files via de mail toegestuurd. We doen dit zo laat aangezien we willen voorkomen dat men op voorhand het parcours al gaat verkennen. Daarnaast hebben we in sommige gebieden een eenmalige toestemming en kunnen we het niet gebruiken dat deelnemers zich al in deze gebieden gaan begeven.
Op de basecamps is het mogelijk om eigen GPS-en met interne batterij op te laden.
Tijdens de etappes zullen alleen op de verversingsposten reserve GPS-en liggen. Alleen hier kan men van GPS wisselen mochten er zich problemen voordoen met de GPS-en van de organisatie.
BASECAMPS
Na elke etappe is er een speciale racecamp ingericht waar de teams de nacht kunnen doorbrengen. Op deze racecamps heeft de organisatie voor elk team een driepersoons tent opgezet. Het avondeten en het ontbijt wordt op vrijdagavond verzorgt in het prachtig gelegen Landgoed Glinstra State in een authentiek park te midden van de Friese Wouden. Zaterdag zijn we voor de vijfde opeenvolgende keer weer te gast op Camping 't Seleantsje in Molkwerum bij Johannes en zijn enthousiaste medewerkers.
Tent
Elk team krijgt een driepersoonstent. Alle tenten worden door de organisatie opgezet en na afloop weer afgebroken. De tent kan eventueel afgesloten worden met het hangslot welke bij de inschrijving zijn te verkrijgen . Alle hangsloten zijn uniek en worden geleverd met 2 sleutels. De organisatie heeft van elk hangslot een reserve sleutel in geval van verlies.
Sanitaire gelegenheid
Op de race camps zijn douches en toiletten aanwezig.
Fietsenstalling
Op elk race camp kunnen de fietsen gestald worden op een speciaal, continu bewaakt en omheind, terrein. Alleen de fietsen die op dit speciale terrein zijn gestald vallen onder de verantwoordelijkheid van de organisatie. Er is geen bewaakte fietsenstalling op het finishterrein.
Catering
De organisatie verzorgt in Burgum op landgoed Glinstrastate en in Molwerum op camping 't Seleantsje het diner- en ontbijtbuffet.
Ontbijt; op zaterdag- en zondagochtend van 06:00-7:00
- Koffie, thee, chocolademelk, melk en vruchtensap
- Yoghurt, muesli, vers fruit en cornflakes
- Bruin en wit brood, boter, jam, pindakaas, honing, hazelnootpasta etc.
- Cervelaatworst, boterhamworst, ham, kaas en gekookte eieren
Diner; op vrijdag- en zaterdagavond van 19:00-21:00
- Diverse aardappelgerechten
- Rauwkostsalade
- Stokrood met boter
- Diverse pasta’s
- Diverse pastasausen
- Vlees, kip en/of vis
- Toetje
* Er is voldoende keuzemogelijkheid voor vegetariërs
* We kunnen indien mogelijk met speciale dieetwensen rekening houden
* Tijdens het gehele verblijf op de race camp is er voldoende vers gratis drinkwater beschikbaar
* Er zijn na elke dagetappe op het finishterrein mogelijkheden om tegen betaling lichte alcoholische en non alcoholische dranken te verkrijgen.
Bagage
Op de parkeerplaats bij de inschrijving zal een speciale vrachtwagen staan waar elk team twee eigen weekendtassen kan inleveren. Het maximale gewicht van de weekendtassen mag niet meer dan 25 kg bedragen. Deze weekendtassen kunnen na afloop van elke etappe weer bij deze vrachtwagen op het race camp opgehaald worden. Tijden van inlevering voor de volgende dagen volgen op het race camp.
Prijsuitreiking
Elke avond zal er een prijsuitreiking plaatsvinden voor de dagwinnaars van het wedstrijdklassement. De top 3 van elk eindklassement zal een uur na binnenkomst van het laatste team uit deze top 3 in het centrum van Dokkum plaats vinden.
Mobiele werkplaats
Op beide race camps zal een mobiele werkplaats aanwezig zijn, bemand door Meindert Fietsspecialist. Tegen een redelijke vergoeding kan men hier mankementen aan de MTB laten verhelpen of kapotte onderdelen (indien voorradig) laten vervangen. Er kan alleen contant betaald worden.
Wat is handig om mee te nemen voor het verblijf in de race camps
- Slaapzak, kussen en slaapmatje
- Zaklamp
- Contant geld voor eventuele fietsreparaties en versnaperingen
- Een slot voor de MTB
- Persoonlijke toiletartikelen
- Reserve fietskleding
- Casual kleding
- Handdoeken
- Evt. zwembroek om op de race camps in het buitenwater te zwemmen
- Vuilniszakken voor vuile was
- Persoonlijke medicijnen
VERVERSINGSPOSTEN
In elke etappe zijn er om de 35-45 km verversingsposten. Deze verversingsposten bestaan uit vers water, sportdrank, bananen, appels, sinaasappels, sportkoeken, zoetigheid en hartige hapjes.
EHBO
Tijdens het gehele evenement hebben we de medische ondersteuning van Dienst Medische Hulpverlening Nederland. Zij zullen met twee teams van verversingspost naar verversingspost of van stempelplaats naar stempelplaats verplaatsen. De Dienst Medische Hulpverlening kan ten alle tijden contact opnemen met de meldkamers om spoedeisende hulp in te schakelen. De teams van DMH hebben de bevoegdheid om zonder overleg met de organisatie teams uit het evenement te halen in geval van medische noodzaak.
Tijdens de centrale briefing in de Bonifatius kapel zal er uitgebreid stil worden gestaan bij het veiligheidsaspect tijdens de 11 Steden MTB marathon en hoe te handelen bij calamiteiten.
STUURBORDJE
Alle deelnemers ontvangen bij de dagregistratie een speciaal ontworpen stuurbordje met eigen naam, teamnaam, teamnaam en tijdsregistratiechip. Bij de start en finish van elk tijdsblok fietsen de deelnemers over een tijdwaarnemingsmat zodat de start- en finishtijden van de tijdsblokken worden geregistreerd. Op ca 50 km in het eerste tijdsblok op zaterdag 3 september zit een verversingspost. De tijd die de teams op deze verversingspost verblijven is onderdeel van de racetijd. Hier zal de tijd dus niet stil staan.
GEHEIME POSTEN
Tijdens alle tijdsblokken zijn er geheime posten ingepland. Deze kunnen wel of niet zichtbaar zijn. We willen hiermee voorkomen dat deelnemers delen van het parcours over gaan slaan. Al is de route van in de tijdsblokken vrij lineair, er zijn toch altijd wel mogelijkheden om zware stukken te omzeilen wanneer je enigszins bekend bent met de omgeving. Daarnaast zullen de GPS-en van het top 10 klassement van elke categorie na afloop gecontroleerd worden. Elk team is namelijk verplicht om de tracklogfunctie op zijn of haar GPS aan te zetten. Bij de GPS-en van de organisatie zal deze standaard al geactiveerd zijn.
TIJDSBLOKKEN
Tijdens de drie dagetappes zijn er in totaal 4 tijdsblokken waar de tijd van de rijders opgenomen wordt.
- Vrijdag 2 september; 1 tijdsblok van ca. 45 km in het midden van de etappe
- Zaterdag 3 september; 2 tijdsblokken. De eerste is vanaf de start en ca. 105 km lang. De tweede is aan het einde van de etappe en ca. 30 km lang
- Zondag 4 september; 1 tijdsblok van ca 30 km ca. 30 km na de start
Het parcours van deze tijdsblokken is deels uitgepijlt en/of belint.
FINISHLOCATIE DOKKUM
Een heel weekend op de mountainbike kan lang duren en waarschijnlijk zul je je onderweg vaak afvragen waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Maar 1 ding is zeker, wanneer je alle stempels van de Friese steden hebt gehaald dan ligt er in Dokkum bij de finish voor jou het fel gebeerde 11 steden kruisje en eeuwige roem te wachten. Nadat je eerst een ereronde over de bolwerken rond het oude centrum van Dokkum hebt gemaakt wordt je feestelijk onthaalt. Wij zijn al voor het vierde jaar op rij een volwaardig onderdeel van de jaarlijkse Dokkumer Admiraliteitsdagen. Op deze zondag staat het centrum bol van de festiviteiten. Nodig vooral al jou vrienden en familie uit om naar Dokkum te komen. Naast jullie welverdiende finish is er hier voor jong en oud nog veel meer te beleven. Wij finishen deze laatste editie daar waar voor jullie het weekend begon, pal voor Restaurant de IJsherberg.
Stempelkaart en 11 Steden kruisje
Bij de dagregistratie ontvang je per deelnemer een stempelkaart. Deze stempelkaart moet je ten alle tijde bij je hebben. Al doen we de eerste etappe geen stad aan, je hebt de kaart deze dag wel nodig in geval van nood en om de geheime stempelpost af te laten vinken. Veel deelnemers beulen zichzelf drie dagen lang af om aan de finish het 11 steden kruisje in ontvangst te mogen nemen. Om dit kruisje te kunnen bemachtigen is de stempelkaart onmisbaar. Alleen een volledig gestempelde kaart geeft recht op een 11 steden kruisje. We accepteren geen stempels op papiertjes, handen, voeten en billen.
PRIJSUITRIJKING
Voor 90% van de deelnemers geldt dat meedoen en het uitrijden belangrijker is dan zo snel mogelijk over de finish te komen. Officieel is de 11 Steden MTB Marathon een toertocht met tijdregistratie. Wel zal de top 3 per categorie in Dokkum een prijs ontvangen voor hun prestatie.
Volgens onze inschatting zal tussen het snelste en langzaamste team in Dokkum al snel 3-4 uren tijdsverschil zitten. We zullen daarom doorlopend de deelnemers per klassement eren met een prijsuitreiking. Zodra de nummer 3 van een bepaald klassement is gefinisht, zal binnen een uur deze top 3 in de de IJsherberg geëerd worden.
VRIJWILLIGERS 11 Steden MTB
Al sinds een aantal jaren hebben we de beschikking over een groep geweldige vrijwilligers die ons bijstaan bij de verschillende evenementen die we het jaar door organiseren. Ook bij deze vijfde editie van de 11 Steden mogen we rekenen op de hulp van dik 60 vrijwilligers. Zij zijn allemaal minstens zo enthousiast en gedreven als de deelnemers en zullen ook het hele weekend hard aan het werk zijn om er een grandioos en veilig evenement van te maken. Vergeet niet dat ook zij een grote en lange uitdaging aangaan en alles in het werk stellen om jullie een geweldig evenement te bezorgen! Zonder de inzet van vrijwilligers geen evenement!